Strona główna  >  Kasze  >  Quinoa – komosa ryżowa. Poznaj jej smak i właściwości.

Quinoa – komosa ryżowa. Poznaj jej smak i właściwości.

Quinoa, czyli komosa ryżowa pochodzi z Ameryki Południowej. Zaliczana jest do grupy pseudozbóż – czyli ziaren niebędących zbożami, ale zawierających dużą ilość skrobi.
Roślina ta, chociaż znana od tysięcy lat od pewnego czasu zyskuje coraz większą popularność. Doceniają ją specjaliści od zdrowego żywienia, szefowie kuchni i celebryci. Dzieje się tak dlatego, że quinoa doskonale łączy właściwości prozdrowotne z interesującym smakiem.

kotlet i kaszaKomosa ryżowa – właściwości

Quinoa na pewno warto włączyć do swojej diety. Przede wszystkim jest źródłem wysokiej jakości białka roślinnego. Zawiera ono komplet aminiokwasów, które powinny być przyjmowane wraz z pożywieniem. Zawarta w niej lizyna pomaga w budowie chrząstek, a jest rzadko spotykana w produktach roślinnych – dlatego komosa jest polecana osobom na diecie wegetariańskiej i wegańskiej. Quinoa jest świetnym dodatkiem do dań dla dzieci – bogata w witaminy, a poza tym stymuluje hormon wzrostu (dzięki związkom takim jak arginina i histydyna). Ułatwia też przyswajanie się wapnia. Jest źródłem metioniny – aminokwasu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu, który jednocześnie poprawia wygląd włosów, skóry i paznokci (metionina jest często jednym ze składników suplementów diety poprawiających wygląd).

 

Quinoa a dieta

Tutaj dobra wiadomość dla osób dbających o linię – komosa ryżowa dobrze sprawdzi się na diecie odchudzającej. Ma niski indeks glikemiczny i wysoką zawartość błonnika, co sprzyja zarówno osobom na diecie odchudzającej jak i diabetykom. Quinoa nie zawiera glutenu, dlatego osoby z nadwrażliwością na ten składnik mogą włączyć ją do swojego jadłospisu. Jest to szczególnie ważne, jeśli występują też inne alergie pokarmowe – quinoa jest wtedy świetnym składnikiem zrównoważonej diety, a także doskonałym urozmaiceniem w codziennym gotowaniu.

Jak wykorzystać komosę ryżową? Jak gotować quinoa?

To niepozorne ziarno można wykorzystać na bardzo wiele sposobów. Przede wszystkim mamy do wyboru aż trzy rodzaje ziaren – quinoa białą, czerwoną i czarną. Każda ma nieco inny smak, inaczej zachowuje się też podczas gotowania. Dla wszystkich rodzajów charakterystyczne jest to, że ugotowane ziarenka mają małe, białe ogonki.

Quinoa biała – najdelikatniejsza w smaku. Najbardziej pęcznieje podczas gotowania, jednak nie powiększa ona znacząco swojej objętości. Przed gotowaniem quiona należy wypłukać dobrze na gęstym sitku, po czym zalać wodą i gotować ok 15 minut. Po tym czasie można zdjąć ją z gazu i zostawić na ok 10 minut pod przykryciem żeby odpoczęła i wchłonęła więcej wody. Quinoa jest gotowa kiedy ziarenka robią się przeźroczyste i szkliste a białe ogonki wyraźne.

biała quinoa ug

ugotowana biała quinoa

Quinoa czerwona i czarna – praktycznie nie pęcznieje podczas gotowania, zachowuje twardość i chrupkość. Te dwa typy komosy świetnie nadają się jako dodatek do sałatek, zup, jogurtów. Są bardzo dekoracyjne, mogą być pysznym wykończeniem dania. Gotuje się je ok 20 minut, też można zostawić aby chwilę odpoczęły pod przykryciem.

czerwona quinoa ug

ugotowana czerwona quinoa

czarna guiona ug

ugotowana czarna quinoa

Ziarno quinoa przed gotowaniem można też uprażyć na suchej patelni – wydobędzie to jego orzechowy smak. Można albo najpierw wypłukać, wysuszyć ziarno i potem uprażyć, albo wypłukać je już uprażone.

Do jakich potraw pasuje Quinoa?

Biała quinoa świetnie sprawdzi się jako kasza do zupy, do dań z sosem, do pieczonych czy duszonych warzyw
Quinoa czarna i czerwona będzie stosowana bardziej jako dodatek do dań. Można nią wzbogacić zupę, dodać do surówki lub sałatki.
Quinoa świetnie smakuje, jeśli po ugotowaniu podsmażymy ja chwilę na maśle lub oliwie – robi się chrupiąca.
Komosa ryżowa dobrze komponuje się z warzywami, mięsem. Pasuje także do dań na słodko!

 

Jak przechowywać komosę ryżową?

Ugotowane ziarno quinoa można przechowywać w lodówce przez 2-3 dni. Dlatego można go ugotować więcej i dodawać po trochu do różnych dań.
Nieugotowane ziarno quinoa powinno przechowywać się szczelnie zamknięte, najlepiej w lodówce i nie za długo – ok 3-4 miesiące.

Sprawdź nasze przepisy na komosę ryżową, zainspiruj się i przyłącz się do naszej akcji

WEŹ UDZIAŁ W AKCJI! WYGRAJ NAGRODY!

Autor: Joanna


Fatal error: Uncaught Exception: 190: Error validating application. Application has been deleted. (190) thrown in /home/klient.dhosting.pl/vitanatura/ugotujkasze.pl/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273