Strona główna  >  Artykuły  >  Kasza – niezbędny składnik zdrowej diety.

Kasza – niezbędny składnik zdrowej diety.

jaglana ugotowana1

Kiedy popatrzymy na piramidę żywienia, produkty zbożowe są na pierwszym miejscu. Co to oznacza? Że powinniśmy jeść od 4 do 6 porcji tych produktów dziennie. Ważna jest nie tylko ich ilość, ale też jakość  – niestety bardzo często jest to białe pieczywo, produkty o oczyszczonej mąki czy wysoko przetworzone (np. płatki kukurydziane).

W jaki sposób zadbać więc o właściwe dostarczanie zbóż i ziaren? Włączyć do jadłospisu kasze!

 

kasza gryczana palona od Vita Natura

kasza gryczana palona od Vita Natura

Zamień chleb i makaron na kaszę

Jemy bardzo dużo pieczywa. Kanapka jest najpopularniejszym daniem na śniadanie, drugie śniadanie, podwieczorek i kolację. Najczęściej jej głównym składnikiem jest biały chleb lub bułka pszenna – produkty z oczyszczonej mąki, które wiele cennych wartości zostawiły w oddzielonej łupinie.

Do obiadu najczęściej wybieramy ziemniaki, biały ryż lub makaron – znów na stole lądują produkty nie z pełnego przemiału.

Prawdopodobnie stąd właśnie wzięło się przekonanie, że zboża tuczą i osoby na diecie powinny je ograniczać i z nich zrezygnować. Tymczasem zboża są dla nas bardzo wartościowym źródłem energii! Wybierajmy je więc z głową.

Kasza powstaje po oczyszczeniu ziaren zbóż z ich niejadalnej części. Nie jest natomiast oczyszczana łuska, dlatego zostaje to, co najcenniejsze.

Oprócz wysokiej zawartości błonnika kasze mają również inne właściwości zdrowotne. Prym wiedzie tutaj kasza jaglana.

 

Kasza – indeks glikemiczny, zawartość błonnika

 

Kasze wytwarza się z różnych zbóż i roślin. Najczęściej są to:

  • kasze z pszenicy: bulgur, kuskus
  • kasze z jęczmienia: pęczak, kasza jęczmienna perłowa
  • kasze z kukurydzy : kasza kukurydziana
  • kasze z gryki : kasza gryczana (palona i niepalona)
  • kasze z prosa: kasza jaglana
  • komosa ryżowa: quinoa

Kasze różnią się zawartością błonnika, indeksem glikemicznym właściwościami zdrowotnymi. Poniżej przedstawiamy porównanie kasz.

Indeks glikemiczny kasz

Kasze - indeks glikemiczny

Kasze – indeks glikemiczny

Zawartość błonnika w kaszy

błonnik na 100 gram suchej kaszy

błonnik na 100 gram suchej kaszy

Ile kalorii ma kasza?

kasze - ilość kcal na 100 gram suchej kaszy

kasze – ilość kcal na 100 gram suchej kaszy

 

Kasza bez glutenu

Kasza jaglana od Vita Natura

Kasza jaglana od Vita Natura

Kasza jest świetnym produktem dla osób na diecie bezglutenowej. Oczywiście, nie wszystkie kasze są dozwolone. Kasza bez glutenu to:

  • kasza jaglana
  • kasza gryczana
  • kasza kukurydziana
  • komosa ryżowa (quinoa)

Jest to nie tylko doskonałe źródło energii. Warto docenić wszechstronne zastosowanie kaszy. Kasza jaglana świetnie sprawdzi się jako baza do ciasta na tartę, kasza kukurydziana może zastąpić kluseczki w zupie.

Przepisy dla alergików znajdziesz na portalu alergiapokarmowa.pl

Ważne jest, żeby dieta była zróżnicowana. Każda z tych kasz ma unikalne właściwości zdrowotne i smak. Po którą sięgnąć? Aby łatwiej było odpowiedzieć na to pytanie przygotowaliśmy dla Ciebie charakterystykę każdej kaszy.

SPRAWDŹ KASZE!

Autor: Joanna


Fatal error: Uncaught Exception: 190: Error validating application. Application has been deleted. (190) thrown in /home/klient.dhosting.pl/vitanatura/ugotujkasze.pl/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273