Strona główna  >  Kasze  >  Kasza gryczana – jak przygotować?

Kasza gryczana – jak przygotować?

Kasza gryczana, jedna z najbardziej znanych i popularnych kasz. Ma grono swoich zwolenników, są też tacy, którzy nie przepadają za jej intensywnym smakiem. Najczęściej podaje się ją w towarzystwie mięsa i sosów. Pasuje do tradycyjnych smaków np. sosu z leśnych grzybów. Jednak kaszę gryczaną można wykorzystać również na inne sposoby.

Kasza gryczana – właściwościgryczana

Kasza gryczana robiona jest z ziaren gryki. Nie zawiera glutenu, a mimo to ma właściwości sklejające – dlatego jest częstym dodatkiem np. do chlebów bezglutenowych. W medycynie ludowej przypisuje się jej działanie rozgrzewające, podawana była także przy biegunkach. Jest lekkostrawna i odżywcza, a przy tym jest zdrowym źródłem węglowodanów.

Kasza gryczana palona, czy niepalona – którą wybrać?

Przyjmuje się, że kasza gryczana niepalona jest zdrowsza. Bardziej jednak popularna jest kasza palona, o charakterystycznym smaku i zapachu. Tak naprawdę wybierzmy tą, która akurat bardziej nam smakuje, ważne, żeby wybrać kaszę dobrej jakości i gotować ją w prawidłowy sposób.

Kasza gryczana w kuchni – jak gotować?

Zacznijmy od prawidłowego sposobu gotowania kaszy gryczanej. Po pierwsze zrezygnujmy z kaszy w torebkach – wylewając wodę po gotowaniu pozbywamy się wielu cennych składników odżywczych.
Kaszę należy wypłukać i zalać wodą (2 szklanki wody na szklankę kaszy). Garnek stawiamy na małym ogniu i gotujemy kaszę ok 10- 15 minut. Kaszy lepiej nie mieszać, będzie przywierała, ale jeśli ogień będzie mały nie powinna się przypalić. Można dodać łyżeczkę oleju.
Kaszę zestawiamy z ognia, przykrywamy i kładziemy w ciepłe miejsce, żeby wchłonęła resztę wody i odpoczęła. Jeśli już w trakcie gotowania kasza wchłonie całą wodę, a kasza będzie jeszcze zupełnie twarda można dolać trochę więcej wody. W ten sposób cała woda w której gotowała się kasza zostaje w środku, a nie jest wylewana do zlewu.

Co zrobić z ugotowaną kaszą gryczaną?

Pierwsze i najprostsze rozwiązanie – serwować jako dodatek do obiadu. Z sosem czy bez, podsmażoną na maśle albo z dodatkiem oleju rzepakowego – będzie wartościowym źródłem węglowodanów.

Nie ograniczajmy się jednak tylko do tego. Kasza gryczana jest świetnym składnikiem farszy – do pierogów, naleśników, zapiekanych cukinii czy bakłażanów.

Wspomniane już zostało, że z gryki może powstać pyszny, bezglutenowy chleb. Ale to nie wszystko – polecamy pasztet gryczany! Będzie smakował świetnie, jeśli dodamy do niego grzyby lub suszone śliwki. Sprawdzi się zarówno na kanapkach jak i jako przystawka lub składnik tzw „zimnej płyty”.

pasztet4

Mąka gryczana

Nieugotowaną kaszę gryczaną można zmielić w młynku (lub kupić gotową mąkę gryczaną). Taka mąka jest idealnym uzupełnieniem bezglutenowych wypieków (również tych na słodko!), naleśników i oczywiście blinów.

Sprawdź przepis na pasztet gryczany – zainspiruj się i weź udział w naszej akcji!

WEŹ UDZIAŁ W AKCJI! WYGRAJ NAGRODY!

Autor: Joanna


Fatal error: Uncaught Exception: 190: Error validating application. Application has been deleted. (190) thrown in /home/klient.dhosting.pl/vitanatura/ugotujkasze.pl/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273